Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen en antwoorden over onze campagne Wear it Kind
Zijn dierlijke kledingmaterialen niet gewoon een bijproduct van de vleesindustrie?
Er zijn vele soorten dierenhuiden en -vezels die het hoofd- of belangrijkste inkomen afkomstig van dat dier leveren, waardoor zij hetzij een hoofd-, hetzij een nevenproduct zijn. Neem bijvoorbeeld bont of wol, krokodillenleer en in sommige gevallen zelfs koeienhuiden.
In de gevallen waarin textielproducten een lagere waarde hebben dan bijvoorbeeld het vlees van dat dier, kan het inkomen dat daarmee wordt verdiend in de loop van de tijd aanzienlijk toenemen en net genoeg bijdragen om die branche levensvatbaar te maken.
Daarom kan iedereen, door goede modekeuzes te maken en op te roepen tot transparantie over alle dierlijke producten, ongeacht of ze een bij-, neven- of hoofdproduct zijn, invloed uitoefenen op de manier waarop dieren in alle landbouwsectoren worden behandeld.
Wat zijn de meest gebruikte dieren voor mode?
Miljarden dieren worden elk jaar door de modebranche gebruikt. Jammer genoeg is het door een gebrek aan transparantie moeilijk om de omvang hiervan te kennen. Maar wat we wel weten, is dat jaarlijks:
- Ongeveer 100 miljoen dieren worden gedood voor bont. Dit zijn onder andere zeehonden, vossen, nertsen, wasbeerhonden, karakulschapen en konijnen
- Drie miljoen voor exotisch leer: krokodillen/alligators, struisvogels, pythons
- 44 miljard worden gebruikt voor wol: schapen, alpaca's, angorageiten, kasjmiergeiten en shearlings
- 776 miljoen voor ‘binnenlands’ leer: runderen, geiten, schapen, honden, katten en lammeren
Wat kan ik doen om dieren te helpen die voor mode worden gebruikt?
We kunnen ons uitspreken door wat we dragen en een van de beste dingen die u kunt doen is kleding dragen waarin, maar ook waarover u zich goed voelt.
Neem als eerste stap kennis van de normen inzake dierenwelzijn in de modebranche. We hebben een heleboel informatie beschikbaar op deze website plus een handig spiekbriefje dat u kunt downloaden en opslaan om u te helpen vriendelijkere keuzes te maken.
En ook belangrijk: u kunt beloven om diervriendelijke kleding te dragen, waardoor u ervoor zorgt dat u kleding en merken kiest die vriendelijkheid aanmoedigen. Door een belofte te doen, laat u de modebranche zien dat u om dieren geeft en dat u wilt dat merken en detailhandelaars ook waarde hechten aan hun bescherming.
Wat kunnen merken doen om dieren te helpen die voor mode worden gebruikt?
Per direct dringt FOUR PAWS er bij de merken op aan meer inzicht en kennis te verwerven in hun toeleveringsketens. Merken moeten ook transparant worden en hun consumenten in staat stellen geïnformeerde beslissingen te nemen. Wij kiezen voor deze aanpak omdat wij weten dat transparantie leidt tot verantwoordelijkheid en dat verantwoordelijkheid leidt tot verandering.
Met de campagne Wear It Kind richt FOUR PAWS zich op algehele verbeteringen en op doelgerichte acties voor belangrijke in het oog springende kwesties.
Bent u een merk of detailhandelaar en wilt u meer weten? Kijk op onze pagina Merk & Detailhandel.
Waar moet ik op letten als ik milieubewust wil zijn en mijn consumptie van textiel op dierlijke basis wil verminderen?
tencel, katoen, linnen, hennep en meer, of zelfs nog betere, biologische of gerecyclede versies hiervan zijn milieuvriendelijk en heerlijk om te dragen. Veel merken gebruiken ook gerecycled polyester voor buitenkleding en schoenen, en zelfs ook gerecycled nylon. Kijk eens naar Bakato. Dat verandert afgedankte visnetten in zwemkleding!
Plantaardig leer wordt nu ook gangbaarder. Geef een online zoekopdracht naar ‘Piñatex’, leer gemaakt van ananasafval, of appelleer gemaakt van appelschillen en u zult versteld staan van wat u zult vinden!
Wilt u absoluut een einde maken aan microscopisch plastic? Dat willen wij ook! Het is belangrijk dat we allemaal minder nieuwe plastic materialen gebruiken. En gebruik voor het wassen van kleren die dat spul bevatten een guppyvriendelijke waszak.
Hoe zit het met het welzijn van mens en milieu in de mode?
Hoewel er op deze fronten nog veel meer te doen is, heeft de opkomst van ethische mode grote sprongen voorwaarts mogelijk gemaakt in het beschermen van mens en milieu bij de productie van kleding.
Met de Wear It Kind-campagne zorgen we er samen voor dat dierenbescherming de derde pijler van ethische mode wordt. Wij vinden dat mode vriendelijk kan en moet zijn voor mens, milieu en dier. Meer informatie over het verband tussen het welzijn van de mens, en de normen en waarden voor de zorg voor dieren.
Hoe heeft FOUR PAWS geholpen bij het beschermen van dieren in de modebranche?
Door samen te werken met andere dierenbeschermingsorganisaties en de modebranche zelf en samen met donateurs, liefhebbers van de nieuwste mode en consumenten campagne te voeren voor verandering heeft FOUR PAWS de branche er doeltreffend toe aangezet om beter voor dieren te zorgen.
Sinds 1988 komen wij op voor dieren die worden misbruikt voor bont en nu, in bredere zin, voor mode. Onlangs hebben we met succes bijna alle grote Europese merken aangemoedigd om geen dons meer te gebruiken van levend geplukte of onder dwang gevoede ganzen.
FOUR PAWS voegt expertise en de stem van dieren toe aan de discussie en helpt de lat hoger te leggen van internationaal erkende textielcertificeringsnormen en promoot duurzame oplossingen.
Wat is het verschil tussen transparantie en traceerbaarheid in relatie tot dierenbescherming?
Transparantie om betere normen voor dierenwelzijn mogelijk te maken houdt onder meer in dat consumenten gemakkelijk kunnen zien hoe dierenbescherming door een merk of detailhandelaar wordt gewaardeerd en gewaarborgd. Merken moeten bijvoorbeeld een doeltreffend beleid inzake de bescherming of het welzijn van dieren publiceren, alsook informatie verstrekken over de verzekering van normen ten aanzien van zorg voor elke diersoort die wordt gebruikt.
Traceerbaarheid is het vermogen om iets te traceren en de mogelijkheid om de referenties daarvan te kennen en te delen, te weten waar iets vandaan komt en de normen te kennen die zijn toegepast.
Kijk op onze merken en detailhandel-pagina als u meer wilt weten.
Zijn er geen wetten voor dierenwelzijn en -bescherming in gebruik voor de modewereld?
Helaas lopen de internationale wetten inzake de productie en etikettering van dieren sterk uiteen, en meestal zijn deze inadequaat of ontbreken ze helemaal. En zelfs als er al wetten zijn, kunnen deze worden genegeerd en totaal niet worden gehandhaafd.
Modeartikelen op basis van dieren worden overal ter wereld gemaakt en zelfs als op het etiket van uw schoenen staat dat ze in de VS of Australië of een ander land zijn gemaakt, kunnen de grondstoffen overal vandaan komen.
Hoewel FOUR PAWS oproept tot betere wetten op het gebied van dierenwelzijn, kan het tientallen jaren duren voordat effectieve wetgeving tot stand komt en wordt uitgevoerd. Daarom moeten merken transparant zijn, zodat consumenten vandaag de juiste beslissing kunnen nemen. De dieren kunnen niet wachten.