Samen kunnen we de mode-industrie aanzetten om dierenwelzijn een belangrijke rol te geven: door merken die stappen zetten naar een diervriendelijke mode-industrie in het zonnetje te zetten! Het Draag Diervriendelijk – Merkenregister beoordeelt de inspanningen van merken om lammetjes mutilatie (ook bekend als mulesing), het levend plukken van ganzen en eenden, en het verminderen van het gebruik van materialen van dierlijke oorsprong, aan te pakken. Gebruik dit register om vooruitstrevende merken te steunen, en kom te weten wat je zelf kan doen!
Klik op een merk en lees hoe dit merk presteert in de vier hoofdcategorieën
De merken zijn beoordeeld op hun inzet voor de vier belangrijke dierenwelzijnskwesties. Onder elke graadmeter staat de reeks criteria die volgens ons het bijbehorende niveau van vooruitgang op deze punten vertegenwoordigt.
& Other Stories
Abercrombie & Fitch
About You
Aclima
adidas
Aerie
AFound
Ahlens
Aigle
alchemist
Aldi Nord
Aldi Süd
allbirds
ALLSAINTS
Alma & Lovis
ALTRA
AMERICA TODAY
American Eagle
Amour Vert
ANN TAYLOR
Anna Field (Zalando)
Another Tomorrow
Arc'teryx
ARKET
ARMEDANGELS
ASICS
ASKET
ASOS
ATHLETA
Atmos & Here (The Iconic)
ba&sh
Balenciaga
BANANA REPUBLIC
Barbour
Barts
Baum und Pferdgarten
BAUR
Beaumont Organic
Beggxco
Bershka
BESTSELLER
Betty Barclay
BIG W
BLEND
BLUEY MERINO
BNSM
BODEN
BON'A PARTE
Bonprix
Boohoo
BRANDS
BRAX
Breuninger
BURBERRY
C&A
Calida
Calvin Klein
camel active
Canada Goose
Celtic & Co.
Chiemsee
Chloé
Citizen Wolf
CLOSED
Columbia
Comma
Companys
CONVERSE
COS
COUNTRY ROAD
COYUCHI
Culture
Dafiti
DAVID JONES
Decathlon
Desigual
Dickies
Disana
Doghammer
DRYKORN
Eddie Bauer
Eileen Fisher
Eisbär
Elk
Ellos
ENGEL SPORTS
Engelbert Strauss
Esprit
Etam
Even&Odd
Everlane
F&F Clothing (Tesco)
Fabienne Chapot
Falke
Filippa K
Filling Pieces
Fjällräven
Forever new
Friboo
Galeria
GANNI
Ganter
Gap
George (ASDA)
Gerry Weber
Giesswein
gorman
Grüne Erde
G-Star RAW
GUCCI
H&M
H&M Home
Hanro
Helly Hansen
Hervis
hessnatur
Hirsch Natur
Hobbs
Hofer
Hoka One One
House of Sunny
HUGO BOSS
icebreaker
ICHI
Intersport
Jack & Jones
Jack Wolfskin
John Lewis
JOOP!
Joules
kaipara
Kathmandu
kik
Kings of Indigo
Kmart Australia
Komodo
LACOSTE
LANIUS
LEVI'S
Lidl
Liebeskind Berlin
Lipsy
Löffler
lululemon
Macy's
Maloja
Mamalicious
Mammut
MANGO
Marc O'Polo
MARCCAIN
MARIKOO
Marks & Spencer
Massimo Dutti
Matalan
Matinique
Meindl
Merz b. Schwanen
MIMCO
Monki
Monsoon
Mountain Hardwear
Mufflon
Muntagnard
Mustang
Napapijri
NAUTICA
NAVAHOO
New Balance
New Look
Next
Nike
NIKIN
NOISY MAY
nui
Nutmeg (Morrisons)
OBJECT COLLECTORS ITEM
Off-White
O'Neill Europe
Only
ONLY & SONS
ORTOVOX
Otto.de
Oysho
Part Two
patagonia
Peek & Cloppenburg Düsseldorf
Peek & Cloppenburg Hamburg
Phase 8
PIECES
Pier One
PKZ
Politix
prAna
Primark
Profuomo
Pull & Bear
Puma
QS (s.Oliver)
Ralph Lauren
Reebok
Reformation
River Island
s.Oliver
s.Oliver Black Label
Saint Tropez
Salomon
Sandro
Sanuk
Schöffel
SCROC
Seagale
SELECTED
Sézane
Sissy-Boy
Smartwool
SOREL
Spell
Stella McCartney
Stone Harbor
Stradivarius
super.natural
Superdry
Takko
Tchibo
Tchibo
Ted Baker
The North Face
Timberland
Tom Tailor
Tommy Hilfiger
Transa
Trenery
Trigema
Tu (Sainsbury's)
UGG
Uniqlo
Vans
Vaude
Vero Moda
Vertere Berlin
VILA CLOTHES
Waschbär
WE Fashion
Weekday
Whistles
Witchery
Y.A.S.
you look perfect
Your Turn
Zadig & Voltaire
Zalora
Zara
Zara Home
Zerum
Zign
Hoe meet VIER VOETERS de inzet van een merk om lammetjes mutilatie te vermijden?
Verklaart dat de wol 100% gecertificeerd is niet afkomstig van gemutileerde lammetjes of gerecycled, gebruikt geen wol of heeft een tijdgebonden doel wol gebruik te beëindigen.
Verklaart tegen een bepaalde datum een sterke inspanning om het gebruik van wol van gemutileerde lammetjes geleidelijk af te bouwen, of om het gebruik van wol met minstens 50% te verminderen.
Verklaart zich in te zetten om het gebruik van wol van gemutileerde lammetjes te vermijden of alleen een standpuntverklaring tegen lammetjes mutilatie.
Heeft geen standpunt of toont geen acties die de risico’s van lammetjes mutilatie verminderen.
Niet-goedgekeurde certificeringen: Hoewel de Global Organic Textile Standard (GOTS) certificering openlijk een standpunt inneemt tegen lammetjes mutilatie (ook bekend als mulesing), is de GOTS-certificering op zichzelf niet genoeg om lammetjes mutilatie betrouwbaar uit te sluiten. VIER VOETERS beveelt aan de GOTS-certificering te gebruiken in combinatie met de best beschikbare dierenwelzijnscertificeringen. Deze verbieden niet alleen lammetjes mutilatie, maar streven ook naar het aanpakken van een reeks soort-specifieke dierenwelzijnseisen.
Hoe meet VIER VOETERS de inzet van een merk om levend geplukte dons te vermijden?
Heeft een robuuste strategie zodat het dons van levend geplukte dieren niet voorkomt in de keten, gebruikt alleen gerecycled dons, of heeft een tijdsgebonden doel om het gebruik van dons te beëindigen.
Heeft een sterke toezegging gedaan voor extra inspanning bovenop certificering om levend plukken uit te sluiten of heeft een tijdgebonden doel om het gebruik van dons met minstens 50% te verminderen.
Gebruikt 100% gecertificeerd nieuw dons (of een combinatie van gecertificeerd nieuw en gerecycled dons) of lijkt geen dons te gebruiken maar heeft dit niet duidelijk gemaakt.
Gebruikt dons of verkoopt producten die dons kunnen bevatten maar doet geen toezegging of toont geen acties om levend plukken uit te sluiten.
Certificeringen: Om in de gele categorie te worden ingedeeld, moeten alle dons producten van een bedrijf gecertificeerd zijn volgens de Responsible Down Standard (RDS) of Downpass.
Hoe meet VIER VOETERS de inzet van een merk om geen bont te gebruiken?
Heeft toezeggingen gedaan tegen het gebruik van bont en is een officiële Fur Free Retailer.
Geeft aan bontvrij te zijn maar is geen officiële Fur Free Retailer.
Verkoopt bont maar heeft toegezegd de verkoop van bont te beëindigen, of lijkt bontvrij te zijn maar heeft het gebruik van bont niet openbaar aangepakt.
Verkoopt bont en doet geen toezeggingen om het gebruik hiervan te beëindigen.
Fur Free Retailer: ‘s Werelds toonaangevende programma om bontvrije bedrijven te verbinden aan consumenten die op zoek zijn naar ethische goederen. De online winkellijst geeft consumenten nauwkeurige informatie over het bontbeleid van een winkelier, waardoor ze bij het winkelen goed geïnformeerd een keuze kunnen maken.’²
Hoe meet VIER VOETERS de inzet van een bedrijf om het gebruik van dierlijke materialen te verminderen?
Vermeldt het gebruik van dierlijke materialen en doet een meetbare toezegging om het gebruik van dierlijke materialen te verminderen, of heeft een tijdgebonden doel gesteld om het gebruik van één belangrijk type dierlijk materiaal te beëindigen.
Verkoopt meerdere producten gemaakt van duurzame plantaardige materialen of investeert in de ontwikkeling van duurzame plantaardige materialen.
Doet een toezegging of gebruikt alleen gerecyclede dierlijke materialen of communiceert een wens om duurzame plantaardige materialen te gaan gebruiken.
Doet geen toezegging of toont geen acties die zijn ondernomen om het gebruik van dierlijke materialen te verminderen.
Hoe hebben we de lijst van merken voor het merkenregister samengesteld en wat willen we ermee bereiken?
Dierenwelzijn in de mode is een belangrijk onderwerp voor VIER VOETERS.
Het merkenregister komt voort uit meer dan 400 merken die een openbare verklaring hadden afgelegd tegen lammetjes mutilatie of zich hadden gecommitteerd aan het langzaam stoppen met wol van gemutileerde lammetjes in hun productieketens. Sommige van deze merken zijn ook aangesloten bij de Fur Free Retailer-lijst. We hebben vervolgens gekeken naar aspecten van het openbare dierenwelzijnsbeleid van het betreffende merk, met betrekking tot dons (van levend geplukte dieren) en de vermindering van materialen van dierlijke oorsprong.
Naarmate we meer merken aan het merkenregister toevoegen, hebben sommigen wel dierenwelzijnsbeleid voor alle vier de categorieën, maar anderen nog niet.
Ons doel is om consumenten meer inzicht te geven in de toezeggingen van merken om het dierenwelzijn in de mode te verbeteren. Daarnaast moedigen we de merken aan om positieve veranderingen in hun productieketens door te voeren.
Hoe verschilt de Draag Diervriendelijk– Merkenregister van het Good on You platform?
Ons register richt zich specifiek op de vier dierenwelzijnscategorieën die we wille verbeteren en waar we continu met merken en overheden aan werken om dit te realiseren. Het Good On You platform kijkt op een meer holistische manier naar de impact op dieren in het algemeen en naar andere belangrijke gebieden die verband houden met verantwoorde mode, zoals de impact op arbeid (Mensen) en het milieu (Planeet). We zijn er trots op dat we de consultatiepartner zijn voor het dierenbeoordelingssysteem van Good On You. Dit isook de basis voor ons tweejaarlijkse “Animal Welfare in Fashion Report”. Binnen het beoordelingssysteem van Good On You worden veganistische merken als ‘Great’ vermeld in de categorie Dieren, ook kun je via hun site zoeken naar veganistische merken. Ons doel is echter om consumenten transparant inzicht te geven in de inzet en vooral de vooruitgang van merken op het gebied van dierenwelzijn. We checken welke maatregelen de merken nemen en hoe ze misstanden in onze vier categorieën vermijden of hoe ze het gebruik van materialen van dierlijke oorsprong verminderen.
Hoe zit het met merken die niet in het Draag Diervriendelijk – Merkenregister staan?
Er zijn duizenden merken over de hele wereld, en het kan zijn dat jouw favoriete merken ontbreken in deze lijst. We werken hard om in de komende maanden en jaren zoveel mogelijk merken toe te voegen. Er staan al meer dan 1500 merken op de Fur Free Retailer-lijst, dus kijk daar zeker eens naar! Zoals eerder vermeld, voor veganistische modemerken kun je ook het Good on You-platform raadplegen.